Forskere ved EPFL i Sveits viser at nanoporer i bakterieproteinet aerolysin kan etterligne hjernens evne til å lære. Ved å endre ladede aminosyrer i porenes indre overflate bygde teamet 26 varianter som oppfører seg som elektriske porter. Funnene, publisert i Nature Nanotechnology 11. november 2025, peker mot ny bio-inspirert databehandling.
Hva har de funnet?
Teamet ledet av professorene Matteo Dal Peraro og Aleksandra Radenovic har undersøkt hvordan nanoporer i bakterieproteinet aerolysin leder ioner og molekyler gjennom cellemembraner. Slike porer er kjent fra bioteknologi, blant annet i DNA-sekvensering, men den underliggende mekanikken har lenge vært ufullstendig forstått.
Forskerne dokumenterer at disse porene kan etterligne synaptisk plastisitet – hjernens måte å lære på gjennom styrking og svekking av forbindelser – når de utsettes for bestemte elektriske signaler.
Begreper
- Synaptisk plastisitet: Hjernen lærer ved at synapser blir sterkere eller svakere basert på aktivitet.
- Rektifisering: Ionestrømmen avhenger av hvilken retning spenningen har.
- Gating: Ionestrømmen stopper plutselig under bestemte forhold.
Slik gjorde de det
Gjennom en kombinasjon av eksperimenter, simuleringer og teoretisk modellering viste teamet at porene oppfører seg som elektriske porter. Ved systematisk å modifisere ladede aminosyrer langs den indre poroverflaten skapte forskerne 26 ulike lademønstre. Dette avdekket hvordan elektriske ladninger inne i poren styrer transporten av ioner.
- 26 designede nanopore-varianter med unike lademønstre
- Ladningsmønstre kontrollerer ioneflyt gjennom poren
- Kombinert bruk av eksperimenter, simuleringer og teori
Hjernens læring – i en nanopore
Det mest oppsiktsvekkende funnet er at porene kan «lære» av de signalene de utsettes for. Når forskerne sendte vekslende spenningssignaler gjennom porene, observerte de to nøkkelfenomener: rektifisering, der ionestrømmen endres med spenningsretningen, og gating, der strømmen plutselig stopper.
Sammen etterligner disse responsene synaptisk plastisitet – samme prinsipp som ligger bak læring i hjernen.
Hvorfor dette betyr noe
Oppdagelsen åpner for å skreddersy nanoporer til ulike formål. Forskerne peker på to umiddelbare løp:
- Utforming som minimerer uønsket blokkering i sensorapplikasjoner.
- Bevisst utnyttelse av blokkerings- og læringsegenskaper i bio-inspirert databehandling.
Visjonene strekker seg til ion-baserte prosessorer som kan utnytte molekylær «læring» til nye former for databehandling.
Kontekst og kilder
Nanoporer har lenge vært brukt i bioteknologi, blant annet i DNA-sekvensering, men hvordan de fungerer i detalj har vært uklart. Resultatene fra EPFL viser at biologi og teknologi glir over i hverandre – naturens løsninger kan bli nøkkelen til neste generasjon datamaskiner.
Publisert
- Studien ble publisert i Nature Nanotechnology 11. november 2025.
- Kilder: EPFL, Nature Nanotechnology, ScienceDaily.
Konklusjon: Ved å kartlegge og designe ladningsmønstre i bakterielle nanoporer har EPFL-forskere vist hvordan porene kan etterligne hjernens læring. Neste steg blir å utnytte denne molekylære plastisiteten for enten mer robuste sensorer eller nye ion-baserte beregningssystemer.
Kommentarer
0 kommentarer
Vi godtar kun kommentarer fra registrerte brukere. Dette gjør vi for å opprettholde en trygg og respektfull debatt, samt for å unngå spam og misbruk. Registrering er gratis og tar bare noen sekunder.
Du må være innlogget for å kommentere. Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen.