Kina letter på eksportkontrollene for bilkritiske brikker og åpner for unntak til Nexperia ved sivil bruk. Tiltaket kan dempe frykten for stans i europeisk bilproduksjon. Samtidig avdekker utviklingen hvor sårbar forsyningskjeden er.
Dette er nytt
Kinas handelsdepartement kunngjorde søndag 9. november at eksportkontroller på databrikker avgjørende for bilproduksjon er opphevet. Unntak er innvilget for eksport fra det kinesisk-eide Nexperia for sivil bruk.
- 9. november: Kina opphever eksportkontroller for bilkritiske brikker; unntak for Nexperia ved sivil bruk.
- Oktober: Nederland overtar kontrollen over Nexperia for å sikre europeisk halvlederforsyning.
- Gjentakelse: Kina blokkerer Nexperias eksport av ferdige brikker etter det nederlandske grepet.
- US–Kina: Xi Jinping og hans amerikanske motpart Donald Trump blir enige om å redusere tollsatser og pause andre tiltak i ett år.
- Materialer: Kina suspenderer også eksportforbud til USA på gallium, germanium, antimon og supersterke materialer frem til 27. november 2026.
Hvorfor dette betyr noe
Bilprodusenter i Europa fryktet at brikkemangel kunne tvinge midlertidige fabrikkstengninger. Volvo Cars og Volkswagen advarte om risikoen, og Jaguar Land Rover beskrev knappheten som en trussel for virksomheten. I oktober slo European Automobile Manufacturers' Association (EMEA) fast at Nexperia-brikkene bare ville vare noen få uker uten en løsning.
Nøkkeltall
- Nexperia kontrollerer rundt 40 prosent av markedet for transistorer og dioder brukt i bilapplikasjoner.
- Omtrent 70 prosent av brikkene produsert i Europa sendes til Kina for å ferdigstilles og re-eksporteres.
- Suspensjonen av enkelte materialforbud gjelder til 27. november 2026.
Bakgrunnen for krisen
Nexperia er basert i Nederland, men eies av kinesiske Wingtech. Da den nederlandske regjeringen i oktober tok kontroll over selskapet for å sikre europeisk forsyning av halvledere, svarte Kina med å blokkere eksporten av Nexperias ferdige brikker. Det trigget frykt for en ny runde med forsyningsproblemer globalt.
Sårbarheten forsterkes av at en stor andel europeisk produserte brikker ferdigstilles i Kina, før de re-eksporteres til andre land. Handelshindringer treffer derfor raskt og bredt.
Politisk ramme
Kunngjøringen fra Beijing kommer som del av en bredere handelsenighet mellom USA og Kina. Etter et møte mellom president Xi Jinping og hans amerikanske motpart Donald Trump ble de enige om å redusere tollsatser og pause andre tiltak i ett år. Kina har samtidig suspendert enkelte eksportforbud til USA på materialer som er avgjørende i halvlederindustrien, inkludert gallium, germanium, antimon og supersterke materialer.
EU-reaksjoner og videre prosess
EU-handelskommissær Maros Sefcovic kunngjorde lørdag på X at Kina hadde godkjent «ytterligere forenkling av eksportprosedyrer for Nexperia-brikker» og ville «innvilge unntak fra lisenskrav til enhver eksportør» forutsatt at varene er til «sivilt bruk».
Han la til at tett kontakt med både kinesiske og nederlandske myndigheter fortsetter mens man arbeider mot et varig, stabilt og forutsigbart rammeverk.
Kinas handelsdepartement oppfordret i sin uttalelse EU til å «fortsette å utøve sin innflytelse for å presse Nederland til å korrigere sin feilaktige praksis så snart som mulig».
Til tross for gjennombruddet, peker EMEA på at praktiske spørsmål gjenstår om hvordan unntakene fra eksportkontrollene vil håndteres i praksis.
Utviklingen viser hvor raskt geopolitikk kan ryste kritiske leveranser i bilindustrien og understreker halvledernes strategiske rolle i handelsspenninger. Neste steg blir å se hvordan unntakene praktiseres – og om partene lykkes i å etablere et mer stabilt rammeverk.
Kilder: BBC, Business Standard, CNN Business, Automotive Logistics
Kommentarer
0 kommentarer
Vi godtar kun kommentarer fra registrerte brukere. Dette gjør vi for å opprettholde en trygg og respektfull debatt, samt for å unngå spam og misbruk. Registrering er gratis og tar bare noen sekunder.
Du må være innlogget for å kommentere. Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen.