Tyskland har mottatt sitt første P-8A Poseidon sjøovervåkningsfly – en tydelig styrking av landets evne til å jakte ubåter i Nord-Atlanteren. Flyet ankom Berlin 7. november, fire år etter at bestillingen ble lagt inn. Kapasiteten skal bidra direkte til NATOs avskrekking i det høye nord.
Hva Tyskland får – og hvorfor det betyr noe
P-8A Poseidon er produsert av Boeing og utviklet for den amerikanske marinen. Plattformen er bygget på et Boeing 737-skrog, noe som gjør vedlikeholdet enklere og rimeligere.
Flyet kan bevæpnes med torpedoer og antiskipmissiler, og kan utføre en rekke oppdrag. Spesialiteten er å spore og engasjere ubåter. Ifølge det tyske forsvarsdepartementet er flyene «egnet for rekognosering på åpent hav, men spesielt for å jakte ubåter». De tyske P-8A-flyene vil bli utstyrt med torpedoer, dybdebomber og senere også antiskipmissiler.
«Tysklands bidrag til avskrekkelse i det høye nord vil i stor grad være basert på dette flyet,» sa forsvarsminister Boris Pistorius da han tok imot flyet.
- Bestilling: 8 fly fra USA, med opsjon på ytterligere 4
- Leveranser: Uklart når de resterende 7 kommer, men alle på plass innen 2029
- Base: Nordholz i Nord-Tyskland, med omfattende utenlandsoperasjoner
- Operasjonsområde: Nord-Atlanteren mellom Grønland, Island og Storbritannia – kritisk for NATOs forsyningslinjer
- Rekkevidde: over 7 000 km
- Last: fem MK-54 lettvektstorpedoer (300 kg hver) og fire AGM-84 Harpoon antiskipmissiler
- Erstatter: Lockheed P-3 Orion turbopropfly
Tysklands anskaffelse og NATOs behov
Tyskland går nå inn i rekken av NATO-allierte som opererer Poseidon, sammen med USA, Storbritannia og Norge. Canada er også i ferd med å anskaffe flyet.
De tyske P-8A-flyene vil operere fra andre allierte flybaser, som Lossiemouth i Skottland, og støtte bredere NATO-avskrekking mot russisk ubåtaktivitet.
«Med kjøp av nye skip, fly og utstyr, har teknologien blitt gradvis bedre blant de allierte,» sa admiral Stuart Munsch, sjef for amerikanske maritime styrker i Europa–Afrika, tidligere i år.
Bakgrunnen: Mer aktivitet under overflaten
Russlands økende militære tilstedeværelse i Nord-Atlanteren og Arktis, særlig under overflaten, har skapt bekymring blant USA og NATO-allierte. Økt ubåtaktivitet rundt Europa har presset alliansen til å styrke sine antiubåt-kapasiteter, investere i nye systemer og trene for rekognoseringsoperasjoner og – om nødvendig – kamphandlinger.
Russiske ubåter som Yasen-klassen er stille og vanskelige å spore. En slik ubåt dukket opp utenfor kysten av Cuba i fjor før den deltok i militærøvelser i området.
Samtidig har alliansen sett en økning i trusler mot kritisk undersjøisk infrastruktur rundt Europa – blant annet gassrørledninger og datakabler – siden krigen i Ukraina startet. Det reiser spørsmål om hvilke kapasiteter Russland kan utvikle for ondsinnede undervannsaktiviteter.
Flere sensorer, flere plattformer
Utover maritime patruljefly som P-8A kan vestlige land spore ubåter med egne ubåter, helikoptre og patruljefartøyer. Droner spiller også en økende rolle i dette oppdraget.
Veien videre: Tyskland har åpnet et nytt kapittel i antiubåtkrigføring. Neste leveranser er ikke tidfestet, men alle åtte fly skal være på plass innen 2029, med Nord-Atlanteren som primærområde. Flyene vil tilbringe mye tid ved utenlandsbaser og styrke NATOs evne til å overvåke og beskytte kritiske forsyningslinjer.
Kilder: Business Insider, Defense News, Euronews
Kommentarer
0 kommentarer
Vi godtar kun kommentarer fra registrerte brukere. Dette gjør vi for å opprettholde en trygg og respektfull debatt, samt for å unngå spam og misbruk. Registrering er gratis og tar bare noen sekunder.
Du må være innlogget for å kommentere. Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen.