Nederland tar kontroll over kinesisk-eide Nexperia – og utløser en kraftig reaksjon fra Beijing. Forstyrrelsene avdekker hvor sårbar bilindustrien er for chipmangel. Samtidig forsøker EU og Kina å dempe konflikten.
Hva skjedde 30. september?
I slutten av september grep den nederlandske regjeringen til et ekstraordinært virkemiddel: Den invokerte den såkalte Goods Availability Act – en kaldkrigslov – for å overta kontrollen med Nexperia, en kinesisk-eid chipprodusent med virksomhet i Nederland.
«Dette tiltaket er svært ekstraordinært og utelukkende ment for å sikre at kontinuiteten i forsyninger og bevaring av kritisk teknologi for den nederlandske og europeiske økonomien ikke settes i fare», het det i regjeringens uttalelse til parlamentet.
– Eier: Wingtech Technology (Kina)
– Produkt: «Legacy»/«byggesteins»-halvledere til bl.a. servostyring, kollisjonsputer og sentrallås i biler
– Kunder: Store bilprodusenter globalt
Hvorfor betyr dette noe?
Nexperias komponenter er ikke de mest avanserte, men de er uunnværlige i moderne kjøretøy – enkelte biler har hundrevis av slike brikker. Tiltaket kom i en bransje som allerede er presset av amerikanske tollsatser og kinesiske restriksjoner på eksport av sjeldne jordarter.
Eldre, standardiserte halvledere brukt i store volumer i alt fra bilindustri til forbrukerelektronikk. Ikke banebrytende, men kritiske for funksjonalitet.
Raske mottiltak fra Beijing og Haag
Kina reagerte raskt og beskyldte Nederland for politisk innblanding. Beijing innførte eksportkontroller og stanset leveranser av Nexperia-chips fra kinesiske fabrikker til Europa. Samtidig frøs den nederlandske regjeringen forsendelser av viktige forsyninger som trengs for å produsere chips i Kina.
- 70–80 % av Nexperias produksjon sendes til Kina for prosessering, testing og pakking.
- Avhengigheten av Kina gjør bilprodusenter sårbare for forsyningskutt.
Sårbar bilindustri i kryssilden
Forstyrrelsene avslørte et svakt punkt i den globale chip-forsyningskjeden som bilindustrien er avhengig av. Analytikeren Bill Bishop formulerte det slik:
«Bilprodusenter som ble blindet av Nexperia-rotet burde ansette nye ledere for forsyningskjeden, ettersom de tydeligvis ikke lærte noe fra Covid... og overdreven avhengighet av [kinesiske] forsyningskjeder».
Eksperter mener Kina demonstrerer evnen til å kvele forsyningskjeder, på samme måte som ved eksport av sjeldne jordarter. Dette handler også om digital suverenitet, påpeker Bill Echikson ved Center for European Policy Analysis.
Amerikanske bekymringer i kulissene
Ifølge rettsdokumenter frigitt av nederlandske myndigheter hadde amerikanske myndigheter reist bekymringer om Nexperias toppsjef før overtakelsen. Dokumentene viste at nederlandske myndigheter hadde signalisert at Nexperia kunne få unntak fra USAs «entity list» dersom det skjedde et lederskifte, fordi den «kinesiske eieren er problematisk».
Haag avviser at overtakelsen skyldtes press fra noe fremmed land, men viste til bevis som antydet at selskapets administrerende direktør overførte produksjonskapasitet, finansielle ressurser og intellektuell eiendom til Kina.
Kan industrien bytte leverandør?
Konkurrenter som Infineon, NXP og Texas Instruments lager lignende chips. Men det er ikke enkelt å skifte.
«Selskaper kan ikke snu på en femøring; det er insentiver for å holde forsyningskjeder på plass, og det er ekstremt komplisert og kostbart å endre ting», sier Tom Nunlist i Trivium China.
Komponentene er ofte spesialtilpasset for biler, og forsyningskjeder utvikler seg organisk over tid.
Beijings dilemma – og uavklarte unntak
Kina har ønsket å fremstå som en pålitelig partner i møte med USAs tollpolitikk. Å kutte forsyninger av kritiske produkter kan undergrave dette budskapet. Kinesiske myndigheter har nå innvilget unntak fra eksportkontroller på chips til sivile formål, men uten å klargjøre hva som regnes som sivilt.
«Kina ønsker velkommen at EU fortsetter å utøve sin innflytelse for å oppfordre Nederland til å korrigere sin feilaktige praksis så snart som mulig», uttalte Kinas handelsdepartement.
Skjør våpenhvile og krevende forhandlinger
Hendelsen skjer samtidig som president Donald Trump og Xi Jinping har blitt enige om en ettårig handelsvåpenhvile som suspenderer noen eksportforbud og restriksjoner på sjeldne jordarter. Nexperia-tvisten antyder at avtalen er skjør.
Forhandlinger mellom Kina og EU fortsetter for å løfte eksportkontroller på både chips og sjeldne jordarter. EU-kommissær Maros Sefcovic skrev på X at partene søker en «varig, stabil og forutsigbar ramme som sikrer full gjenoppretting av halvlederflyt».
Veien videre
Nexperia-saken har blottlagt kritiske sårbarheter i forsyningskjedene for halvledere. Båndene mellom Kina og Nederland – og dermed EU – vil forbli under press inntil striden om eierskap og drift av Nexperia er løst. I mellomtiden må bilindustrien håndtere risikoen ved sin avhengighet av Kina og kartlegge kostbare, men nødvendige alternativer.
Kommentarer
0 kommentarer
Vi godtar kun kommentarer fra registrerte brukere. Dette gjør vi for å opprettholde en trygg og respektfull debatt, samt for å unngå spam og misbruk. Registrering er gratis og tar bare noen sekunder.
Du må være innlogget for å kommentere. Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen.