Et indisk kampfly av typen HAL Tejas styrtet under en oppvisning på Dubai Airshow fredag 21. november 2025. Piloten omkom. Ulykken skjedde på den siste dagen av messen ved Al Maktoum internasjonale lufthavn.
Slik skjedde ulykken
Det indiske luftforsvaret (IAF) opplyser at ulykken inntraff like etter klokken 14 lokal tid under en planlagt flydemonstrasjon. Øyenvitner beskriver at flyet fløy i lav høyde, før det gikk inn i en bratt stigning og traff bakken i en flammevegg. Bilder publisert i indiske medier viser flyet omsluttet av flammer og tykk svart røyk.
Brann- og redningsmannskap i Dubai rykket raskt ut. Området ble sperret av og flyshowet ble midlertidig stanset. Luftdemonstrasjoner ble gjenopptatt mindre enn to timer senere, etter at området var ryddet.
- Sted: Al Maktoum internasjonale lufthavn
- Tid: like etter kl. 14 lokal tid, 21. november 2025
- Besøkende: rundt 150 000 på messen
- Konsekvens: piloten fikk dødelige skader
Reaksjoner og etterforskning
IAF bekreftet kort tid etter at piloten omkom, uttrykte dyp beklagelse og understreket støtte til den sørgende familien. En offisiell granskning er iverksatt for å fastslå årsaken til ulykken.
Tejas-programmet: bakgrunn og tidligere hendelser
HAL Tejas er utviklet av statseide Hindustan Aeronautics Limited (HAL) og er sentralt i Indias mål om å modernisere luftforsvaret med hjemlig teknologi. Programmet har strukket seg over flere tiår og spiller en viktig rolle i landets forsvarsstrategi, særlig i lys av rivaliseringen med Pakistan.
Ulykken i Dubai er den andre registrerte ulykken med Tejas siden flyets første testflyging i 2001. I mars 2024 styrtet et Tejas-fly i delstaten Rajasthan i India; piloten overlevde. Hendelsen i Dubai er dermed den første dødsulykken med denne flytypen.
Fakta: HAL Tejas
- Utvikler: Hindustan Aeronautics Limited (HAL)
- Første testflyging: 2001
- Registrerte ulykker: 2 (Rajasthan 2024; Dubai 2025)
- Første dødsulykke: Dubai 2025
Regional kontekst: India–Pakistan i 2025
Ulykken kommer etter intense kamphandlinger i mai 2025 mellom India og Pakistan, der både jagerfly og kryssermissiler ble brukt. Konflikten fulgte etter at væpnede menn i april drepte over to dusin turister i Pahalgam i det indisk-administrerte Kashmir. India anklaget Pakistan, som på det sterkeste benektet involvering.
Pakistan hevdet å ha skutt ned minst fem indiske kampfly. India avfeide først påstanden, men i juni innrømmet en toppledende indisk general at styrkene hadde mistet et uspesifisert antall fly. Senere i juli sa USA-president Donald Trump:
«fem, fire eller fem, men jeg tror fem fly»
En årlig rapport til den amerikanske kongressen fra US-China Economic and Security Review Commission i november viste at konflikten «viste frem kinesisk våpenteknologi», men refererte kun til tap av tre indiske fly. Kina sto for over 80 prosent av Pakistans våpenimport fra 2019 til 2023, noe som understreker den geopolitiske dimensjonen.
Mulige konsekvenser for India og Tejas-eksport
Ulykken er et nytt slag for Det indiske luftforsvaret, som allerede er under press etter tapene i mai-konflikten. Tejas-programmet, som har vært preget av forsinkelser og tekniske utfordringer, skulle demonstrere Indias selvstendighet i forsvarsteknologi. Flyet er sett på som et kostnadseffektivt alternativ til utenlandske kampfly og var ment å styrke Indias posisjon i regionen.
Ulykken på en av verdens mest prestisjefylte luftfartsarenaer reiser likevel nye spørsmål om sikkerhet og pålitelighet. Den internasjonale luftfartsindustrien følger nøye med på granskingsresultatene, som kan påvirke både Tejas’ fremtid og Indias ambisjoner om eksport. Flere land har vist interesse for flyet.
Videre: Granskingen skal avklare årsaken til ulykken. Konklusjonene vil være avgjørende for Tejas-programmets veivalg, Indias luftforsvar og mulige eksportavtaler.
Kilder: Al Jazeera, Gulf News, Flight Global, Simple Flying, Washington Post, Al Arabiya, The Week India, Dawn.com
Kommentarer
0 kommentarer
Vi godtar kun kommentarer fra registrerte brukere. Dette gjør vi for å opprettholde en trygg og respektfull debatt, samt for å unngå spam og misbruk. Registrering er gratis og tar bare noen sekunder.
Du må være innlogget for å kommentere. Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen.